In de Tweede Lindendwarsstraat ontdekte de bewonerscommissie dat de vaste stroomkosten voor het trappenhuis onnodig hoog waren. Door de stroomaansluiting te verlagen, besparen de bewoners nu bijna €290 per jaar. “Ik hoop dat dit ook in andere complexen navolging krijgt,” zegt Onno Stokvis, voorzitter van de bewonerscommissie 2de LindenDwars.
Onno ging op onderzoek uit
Bij de jaarlijkse afrekening van de servicekosten zag Onno een vreemde situatie bij de gemeenschappelijke ruimte: een klein stroomverbruik, maar enorm hoge vaste kosten. Daarom besloot hij zelf uit te zoeken welke oplossingen er mogelijk waren.
Drie opties
Onno heeft drie oplossingen uitgezocht en aan Ymere voorgelegd.
Tussenmeter bij een bewoner
Een tussenmeter wordt geplaatst bij één van de bewoners. Die bewoner betaalt het kleine verbruik van het trappenhuis vooraf en krijgt dat via het complex aan het einde van het jaar terug.
- Verbruik: ongeveer €10 per jaar
- Eenmalige kosten: €35
- Sluit goed aan bij het lage verbruik
Nadeel: Ymere ziet als belangrijkste nadeel dat het licht in het trappenhuis dan afhankelijk wordt van één bewoner. Als die bewoner niet betaalt of wordt afgesloten, is er geen stroom meer en dus ook geen verlichting in de algemene ruimte. Dat kan onveilige situaties opleveren. Daarnaast wordt het lastiger om de kosten elk jaar goed te verrekenen.
“De tussenmeter was mijn favoriete optie,” zegt Onno. “Simpel en goedkoop.”
Stand-alone systeem met zonnepanelen en accu
Een compleet zelfstandig systeem zonder stroomaansluiting.
- Geen vaste kosten meer
- Duurzame oplossing
- Werkt zelfstandig met zonne-energie
Nadelen: hoge aanschafkosten (€1700) en vragen over eigenaarschap en onderhoud.
“Het is een mooie oplossing,” zegt Onno. “Maar te ingewikkeld voor Ymere en dat snap ik ook.”
Afschalen van 1x25A naar 1x10A (gekozen optie)
De stroomaansluiting wordt verlaagd naar een lichtere versie.
- Kosten dalen van €401 naar €112,60 per jaar
- Besparing: bijna €290 per jaar
- De monteur van Liander was tien minuten bezig
Dit is de oplossing waar Ymere uiteindelijk voor koos.
NB: Volgens de nieuwste tarieven (2026) kost een 1x25A-aansluiting bijna €480 per jaar, terwijl een 1x10A-aansluiting rond de €160 per jaar ligt. Het verschil loopt daarmee op tot €315 in 2026.
![]()
Snel opgelost toen Onno het zelf mocht doen
Het traject duurde lang. “Ik was er in totaal anderhalf jaar mee bezig. Mijn berichten kwamen eerst op de verkeerde afdeling terecht. Pas na een aangetekende brief aan de directie gebeurde er iets,” vertelt Onno.
Daarna nam de regiomanager contact op en gaf aan dat Ymere hieraan mee wilde werken. Na enkele overleggen waarin voor- en nadelen van de verschillende opties werden afgewogen, gaf Ymere de voorkeur aan optie 3. Vervolgens zou Ymere het regelen, maar dat ging traag. “Na een paar maanden zonder actie stelde ik voor dat ik het zelf zou regelen. Dat vond Ymere goed. Toen was het binnen een week klaar. Ik heb hier ook een gebruiksaanwijzing voor geschreven, als mensen het zelf willen doen, hoeven ze het wiel niet opnieuw uit te vinden. Weet wel dat dit alleen kan met medewerking van Ymere.”
Blij, maar ook kritisch
Onno: “Ik vond het leuk om te doen en ik ben blij dat er iets uit is gekomen, voor ons, maar wellicht ook voor andere huurders.”
Onno vindt dat zowel Ymere als Liander dit eerder hadden kunnen zien. “Het verbruik in die trappenhuizen is zo laag. Niet alleen bij ons: ik denk dat een heel groot deel van de gemeenschappelijke ruimten van huurderscomplexen niet boven die 10 ampère uitkomen. Reken maar uit om hoeveel geld dit gaat voor huurders. Liander ziet dat ook in hun systemen. Ik vind het kwalijk dat zij niet even aan de bel trekken,” zegt hij.
Kansen voor corporaties
Hij ziet ook kansen voor corporaties: “Zeker bij nieuwbouw zou je hier meteen rekening mee moeten houden. Waarom standaard zo’n zware aansluiting plaatsen als dat niet nodig is? Kijk goed wat nodig is. Bij voorkeur kies je bij nieuwbouw voor optie 2: de stand alone. Dit kun je gewoon regelen. Denk aan een soort VvE, die heeft het eigendom en regelt de kosten voor onderhoud.
En hij benadrukt dat het om veel geld gaat: “Het gaat voor ons (zes bewoners) om bijna driehonderd euro per jaar. En elk jaar stijgen de kosten voor aansluiting fors.”
“In ons complex zijn de bewoners blij dat het geregeld is,” zegt Onno. “Ik hoop dat het ook in andere complexen navolging krijgt.”
Wat vindt HYA?
HYA vindt dit een inspirerend voorbeeld van hoe een bewonerscommissie met veel inzet en een lange adem iets kan veranderen. Het laat zien dat:
- kleine ingrepen veel geld kunnen besparen
- huurders soms sneller knelpunten en oplossingen zien dan corporaties
- Ymere en Liander hierin samen een belangrijke rol hebben
- deze kennis bij nieuwbouw direct meegenomen kan worden
Natuurlijk zal HYA hierover met Ymere in gesprek gaan. Ook zal ze het op SHY-niveau (de samenwerkende huurdersorganisaties van Ymere) aankaarten. Wordt vervolgd dus!
Denkt u dat dit ook bij u kan?
Denkt u dat het afschalen van de capaciteit van de stroomaansluiting in de gemeenschappelijke ruimte van uw wooncomplex ook een flinke besparing kan opleveren? Neem dan contact op met Ymere. Het kan alleen in overleg met Ymere en samen met de betrokken bewoners.
U kunt bellen naar 088 – 000 8900 en vragen naar iemand van het team servicekosten, of een e-mail sturen naar servicekosten@ymere.nl met als onderwerp ‘afschalen capaciteit stroomaansluiting’.
Meer lezen:
Download een artikeltje uit Huurpeil van de Woonbond Winter 2025: ‘Is een grote stroomaansluiting nodig in gasloze nieuwbouwwoningen?’