Meer meldingen, meer inzicht: campagne Vocht & Schimmel van huurders

30 oktober 2025 | Nieuws, Vocht en schimmel

Begin 2025 startten wij samen met de Samenwerkende Huurdersorganisaties Ymere (SHY) de campagne ‘Het ligt niet altijd aan u! Meld schimmel nu!’. Jarenlang kregen huurders te horen dat schimmel vooral hun eigen schuld was: te weinig stoken of ventileren. Cijfers laten zien dat door de campagne het aantal meldingen enorm is gestegen en: schimmel en vocht ligt echt niet altijd alleen aan de huurders!

Het probleem is groot. Veel te groot. Bijna 1 op de 3 huurders had het afgelopen jaar last van schimmel in huis. Schimmel is ongezond, helemaal voor kinderen. Een longarts zei in reactie op onze campagne: “Schimmel in huis kan net zo slecht zijn als roken in huis.” Wij willen dat alle huurders gezond kunnen wonen.

Daarom startten wij de campagne en die voeren we in goed overleg uit met Ymere. Zij hebben onder meer geholpen met het huis-aan-huis bezorgen van flyers en ze geven ons informatie.

We willen onder meer van Ymere weten:

  • hoe Ymere huurders stimuleert om te melden,
  • hoe snel Ymere reageert op meldingen,
  • hoe lang het duurt voordat een probleem wordt opgelost,
  • of er nu minder vaak wordt gezegd dat het om ‘huurdersgedrag gaat’,
  • en of huurders tevreden zijn over de afhandeling.

Door hierover in gesprek te blijven, zien we dat Ymere stappen zet om haar dienstverlening te verbeteren, maar er is nog veel werk te doen.

De cijfers tot 1 juli 2025

Van Ymere ontvingen we deze cijfers.

En we zien:

  • Het aantal meldingen stijgt ten opzichte van 2024.
  • Steeds minder meldingen worden toegeschreven aan bewonersgedrag. Dat is een grote verandering: vaker wordt geconcludeerd dat schimmel en vocht komt door bouwkundige gebreken in, soms in combinatie met ventilatiegedrag.
  • De doorlooptijd tot oplossing groeit langzaam.
  • Er zijn duidelijke regionale verschillen in aanpak en snelheid van herstel (zie onderstaande tabel)

 

 

 

In gesprek over meer data Vocht & Schimmel

Onze campagne zorgt voor flink meer meldingen van huurders. Sinds februari verspreiden we onze flyers en posters en maken we veel geluid richting de media. Ook publiceerden we de campagnesite: huurderstegenschimmel.nl.

De huidige cijfers geven een goed startpunt, maar vertellen nog niet het hele verhaal.
De SHY en de lokale huurdersorganisaties zoals ook HYA hebben Ymere gevraagd om meer inzicht in de data, waaronder:

  • cijfers per complex of woningtype,
  • informatie over ventilatievoorzieningen,
  • en meldingen uitgesplitst naar postcode en bouwjaar.

Met die gegevens kunnen we beter bepalen waar de problemen het grootst zijn — en gerichter werken aan een oplossing.

kassa

 

 

 

 

 

 

 

We zaten dit jaar in het televisieprogramma Kassa om over de campagne te vertellen.

Ook in 2026 blijven ‘Schimmel en Vocht’ belangrijke thema’s

Wij willen dat iedere huurder veilig en gezond woont. En we willen niet dat corporaties de schuld op de huurders afschuiven. Vocht en schimmel zijn slecht voor de gezondheid, en de aanpak staat nog in de kinderschoenen. Daarom blijft de SHY ook in 2026 campagne voeren: voor heldere communicatie, een snellere aanpak, en blijvende aandacht voor een gezond binnenklimaat.

Blijf delen, blijf melden

Want het ligt niet altijd aan u! Meld schimmel nu!

Meer informatie:

U leest op de website huurdertegenschimmel meer. Ook vindt u hier campagnemateriaal (mag iedereen gebruiken!) en vragen en antwoorden over de campagne.

Meer over HYA
Woningcorporatie in metropoolregio amsterdam
Voor alle huurders in amsterdam

Ontvang de nieuwsbrief