Raadsleden en de wethouder in Amsterdam gaven de campagne ‘Het ligt niet altijd aan u! Meld schimmel nu!’ van huurdersorganisaties SHY (waar HYA in zit) een groot compliment. Ze zien dat onze aanpak werkt om meer meldingen te ontvangen (zelfs 40%). Dit werd duidelijk op 3 september 2025 tijdens de bespreking van de voortgang van gezamenlijke schimmelaanpak.
Eind 2023 zijn de Amsterdamse corporaties gestart met een gezamenlijke, meerjarige aanpak voor de bestrijding van vocht en schimmel in woningen. De gemeente drong hierop aan vanwege de vele klachten, de gezondheidsrisico’s en de versnipperde aanpak door corporaties.
De voortgang wordt bijgehouden in een monitor. Deze monitor is een tussentijds verslag met cijfers en ervaringen: wat gaat goed, wat kan beter.
Amsterdamse woningcorporaties werken samen om schimmel in huurwoningen aan te pakken. De corporaties trekken hierin samen op met de gemeente Amsterdam, de GGD, Stichting !WOON en de huurdersvertegenwoordiging (Federatie van Amsterdamse Huurderskoepels – FAH en Arcade).
De gemeenteraad gaat op 8 oktober 2025 verder met de bespreking. De Tweede Monitor vocht- en schimmel laat zien dat er al dingen beter gaan, maar dat er ook nog veel werk nodig is.
Wat gaat er beter?
- Registratie: De Amsterdamse corporaties leggen meldingen beter vast, maar nog niet overal op dezelfde manier.
- Nazorg: corporaties vragen vaker of huurders tevreden zijn. Toch loopt dit nog achter. Huurders geven de aanpak gemiddeld een 5,1.
- Snelheid: corporaties reageren meestal binnen 1 à 2 werkdagen en komen vaak binnen twee weken langs. De hele afhandeling duurt ongeveer een maand. Dat is volgens plan, maar bij heel veel meldingen kan het gaan knellen.
- Kennis en afspraken: medewerkers krijgen trainingen en corporaties werken meer volgens dezelfde stappen. Toch zijn er nog verschillen.
Meldingsmoeheid bij huurders
Stichting !WOON en de FAH stellen in de monitor dat sommige huurders ‘meldingsmoe’ zijn. Ze hebben minder vertrouwen in de corporaties, omdat eerdere meldingen niet goed zijn opgelost of omdat ze zelf de schuld kregen. Ook kan er schaamte zijn om schimmel te melden. Dat maakt de drempel hoger om opnieuw een melding te doen.
Hoe doet Ymere het?
Uit de monitor blijkt dat Ymere tussen november 2023 en januari 2025 bijna 2.000 meldingen van vocht en schimmel ontving. Daarmee zit Ymere in de middenmoot qua aantallen: Rochdale, Lieven de Key en Stadgenoot meldden vergelijkbare aantallen (1.400–2.000). Alleen Eigen Haard lag met bijna 2.900 meldingen duidelijk hoger.
Kijken we naar het aandeel woningen met een melding, dan valt Ymere juist op met het laagste percentage: 4,8% van de woningen. Bij de andere corporaties ligt dit hoger, bijvoorbeeld rond de 6% bij Rochdale en Stadgenoot, en meer dan 8% bij Eigen Haard en de Alliantie. Dat kan erop wijzen dat huurders bij Ymere minder vaak melden, of dat problemen minder zichtbaar zijn.
De campagne ‘Het ligt niet altijd aan u! Meld schimmel nu!’ van SHY zorgde voor een duidelijke stijging: het aantal meldingen nam met zo’n 40% toe. Daarmee werd veel extra problematiek zichtbaar.
Wat betreft nazorg startte Ymere pas in het najaar van 2024 met het uitvragen van ervaringen bij huurders. In de periode van najaar 2024 tot en met januari 2025 kregen slechts 67 huurders een vragenlijst na de aanpak. Bij andere corporaties zijn dat er honderden. Daardoor is het beeld van de tevredenheid bij Ymere beperkt. Over de hele linie geven huurders de aanpak gemiddeld een 5,1.
Compliment voor huurdersorganisaties en Ymere
Raadsleden en de wethouder spraken duidelijk waardering uit voor onze campagne ‘Het ligt niet altijd aan u! Meld schimmel nu!’ . Een campagne die wij als huurdersorganisatie gestart zijn, met samenwerking van corporatie Ymere. We vragen aandacht van alle huurders voor vocht en schimmel en riepen hen op (nogmaals) te melden. Dit doen we op vele manieren. Via huurdersbijeenkomsten, via een deur-tot-deur-folder, via bewonerscommissies, via een campagne-website én via een mediacampagne. Deze manier van campagne voeren van onderop leverde veel extra meldingen op. De raad wil dat deze aanpak ook bij andere corporaties wordt herhaald. De wethouder zet zich daarvoor in.
Lees hier waarom deze manier van oproepen tot melden van vocht en schimmelproblemen werkt: Community organising: hoe huurders effectief campagne voerden tegen schimmel – LSA
Wat laat de stadsbrede monitor zien?
Ondanks veel inzet blijft vocht en schimmel een hardnekkig probleem. Na drie maanden is ongeveer de helft van de meldingen opgelost. Over de toegezegde huurkorting bij schimmelproblemen komen signalen dat die nog niet overal actief en eenduidig wordt aangeboden. Verder blijkt dat meldingen vaak samenkomen per complex. Daarom is een complexmatige aanpak nodig: kijken naar het hele gebouw en niet alleen naar losse woningen.
Waarom dit ook buiten Amsterdam belangrijk is
De lessen zijn breder bruikbaar: blijf melden, zorg voor duidelijke regie en communicatie en pak problemen per complex aan als dat nodig is. Zo houden we woningen gezond en veilig.
Lees meer
- SHY-campagne Huurders tegen Schimmel: https://huurderstegenschimmel.nl/
- Overzicht en melden bij Ymere: https://www.ymere.nl/ik-huur/reparaties-en-onderhoud/vocht-en-schimmel/
- Tweede Monitor (pdf): https://www.wooninfo.nl/wp-content/uploads/2025/06/Tweede-monitor-vocht-en-schimmel-definitief-april-2025.pdf
- Bijdrage !WOON aan de monitor (pdf): https://www.wooninfo.nl/wp-content/uploads/2025/06/20250326-Bijdrage-WOON-tweede-monitor-vocht-en-schimmel.pdf
- Contact !WOON: https://www.wooninfo.nl/contact/