Wel of niet betalen voor de noodtelefoon in de lift

HYA heeft meerdere brieven en mails ontvangen over een verandering in de servicekosten van Ymere. De corporatie heeft de kosten voor de noodtelefoon in de lift altijd aan huurders doorberekend als kosten voor energie voor de algemene ruimten. De wijziging is dat Ymere nu heeft besloten dit bedrag apart te benoemen als bijdrage voor de noodtelefoon in de lift.

Ymere heeft huurders een brief gestuurd over deze wijziging. Voor sommige mensen heeft de specificering gezorgd voor onduidelijkheid en meer vragen. Zo is er iemand die zich afvraagt of de noodtelefoon niet voor kosten van Ymere moeten zijn, omdat het in zijn ogen een noodvoorziening is.

Kosten

We kunnen daar duidelijk over zijn. De kosten mogen doorberekend worden aan de huurders. Dit staat in het Staatsblad 2003, 170 onder het kopje ‘Signaallevering’. En ook de Huurcommissie vermeldt dat in het Beleidsboek nutsvoorzieningen en servicekosten, onder het kopje ‘Signaallevering’.

De kosten voor het afsluiten en het abonnement voor radio, televisie en internet kunnen aan de huurder doorberekend worden. Onder deze kosten worden ook de kosten verstaan die betrekking hebben op de roerende elektronische apparatuur om het signaal op te vangen en door te leveren, de auteursrechten en een alarmtelefoon in de lift.’

Gelijk bedrag

Het bedrag dat u voor noodtelefoon in de lift betaalt, blijft gelijk. De manier waarop het wordt benoemd is alleen anders.

servicekosten